Servicii
Psihologie Clinică
Psihologia clinică este o ramură a psihologiei care se ocupă cu evaluarea, diagnosticul și tratamentul tulburărilor mentale, emoționale și comportamentale. Scopul principal este de a sprijini oamenii în depășirea dificultăților și în îmbunătățirea calității vieții. Psihologii clinicieni lucrează în spitale, clinici, centre de sănătate mintală sau cabinete private. În funcție de scopul evaluării, există mai multe tipuri principale:
- Evaluarea cognitivă și neuropsihologică – Analizează funcționarea intelectuală și procesele cognitive.
- Evaluarea afectivă și emoționala – Măsoară dispoziția afectivă, nivelul de stres, anxietatea sau depresia.
- Evaluarea tulburărilor de personalitate – Identifică trăsăturile de personalitate și tulburările asociate.
- Evaluarea comportamentală – Analizează comportamentele maladaptative și răspunsurile la stimuli din mediu.
- Evaluarea psihodiagnostică – Are scopul de a identifica tulburările psihice conform DSM-5 sau ICD-10.
- Evaluarea proiectivă – Se bazează pe interpretarea răspunsurilor persoanei la stimuli ambigui.
- Evaluarea dezvoltării – Se utilizează pentru copii și adolescenți pentru a analiza dezvoltarea cognitivă, emoțională și socială.
- Evaluarea psihologică în context medical – Se aplică pacienților cu boli cronice (diabet, cancer, epilepsie) pentru a evalua impactul emoțional al bolii și mecanismele de coping.
Aceste evaluări sunt personalizate în funcție de fiecare pacient și sunt esențiale pentru stabilirea unui diagnostic precis și a unui plan terapeutic eficient. Te interesează o evaluare? Contacteaza-ne!
CUM SE DESFASOARA?
In primele sedinte se înregistrează date personale ale pacientului, motivul prezentei in cabinet şi se stabileşte cadrul de lucru, modalitati, durata, frecventa, metode, tehnici folosite. In această fază se clarifica tabloul clinic şi se identifica unii factori etiopatogenetici ipotetici: declanşatori, determinanţi, favorizanţi, predispozanţi şi de menţinere a simptomatologiei. De asemenea, evaluarea se va concentra si pe evaluarea stării de sănătate fizica şi a mecanismelor care le generează/întreţin (factori de sanogeneză):
- evaluarea dezvoltării psihologice
- evaluarea personalității și a mecanismelor de apărare
- evaluare cognitiva și/sau comportamentala
- evaluare neuropsihologica
În faza a doua urmează o investigare detaliată a comportamentului şi funcţiilor psihice, atât ca parte a taboului clinic, cât şi ca parte a mecanismelor etiopatogenetice. Investigarea prin interviu trebuie să fie dublată de o investigare obiectivă prin teste psihologice acolo unde este cazul si este posibil. Se obtin informaţii suplimentare prin reliefarea modului în care tabloul clinic se particularizează în cazul pacientului în cauză (ex. funcţionarea socială, calitatea vieţii). Analiza vizează cele patru niveluri de analiză a subiectului uman: subiectiv-afectiv(emoţional), cognitiv, comportamental şi biologic/fiziologic. Mai precis, se urmăreşte aici evaluarea psihologică detaliată a:
- stării prezente a pacientului şi a modului în care acesta se adaptează la situaţiile concrete;
- problematicii comportamentelor simptomatice;
- situaţiei somatice a pacientului;
- dinamicii şi structurii personalităţii;
- comportamentului interpersonal;
- principiilor morale şi atitudinilor sociale;
- mecanismelor defensive şi de coping precum şi a conflictelor şi dinamicii lor;
- identităţii şi imaginii de sine;
- determinanţilor sociali şi situaţiilor curente de viaţă;
- problemelor de ecologie socială şi familială;
- controlului şi autocontrolului comportamentului şi emoţiilor etc.
Evaluarile psihologice clinice se finalizeaza cu eliberarea unui aviz psihologic care sa ateste starea de sanatate psihica sau, dupa caz, cu un raport de evaluare psihologica.
EVALUAREA NEUROCOGNITIVA IN DEMENTE
Tulburările de memorie, gândire, raționament, dificultățile în îndeplinirea activităților cotidiene, modificarea capacității de comunicare, a dispoziției și comportamentului sunt simptome care necesită, cât mai rapid de la apariție, o evaluare atentă.
Dacă o persoană apropiată devine confuză, agitată sau începe să uite, este foarte important să se adreseze medicului.
- De ce să aflam din timp?
Simptomele demenței Alzheimer pot fi foarte asemănătoare cu manifestările altor boli precum depresia, afecțiunile tiroidiene, cardiace, infecțiile sau cu efectele interacțiunilor dintre medicamente, ale abuzului de alcool sau deshidratării.
Cunoașterea cauzei acestor manifestări poate ajuta persoana afectată: să înțeleagă cauza simptomelor, să beneficieze de tratamentul, îngrijirea și susținerea adecvate cauzei simptomelor (spre exemplu medicamente antidepresive dacă este vorba despre o depresie, modificarea tipurilor și dozelor de medicamente dacă este vorba despre efecte adverse ale combinațiilor acestora sau un tratament specific pentru boala Alzheimer sau alte forme de demență, în funcție de caz), să își facă planuri pentru viitor.
Pe lângă excluderea altor cauze ale tulburărilor de memorie, identificarea tipului de demență este de asemenea foarte important, întrucât tratamentul diferă de la o formă la alta. De exemplu, medicamentele administrate în boala Alzheimer nu sunt eficiente în demența Pick; dimpotrivă, pot chiar să accentueze simptomele. - Stabilirea diagnosticului
Nu există în prezent un singur test pe baza căruia să se poată stabili cu certitudine diagnosticul de boală Alzheimer. La acest diagnostic se ajunge în urma unei evaluări sistematice care exclude alte cauze posibile. - Consultatiile de specialitate
Diagnosticul poate fi stabilit de cadre medicale din mai multe specialități. Primul pas pe care trebuie să îl faceți este să vă adresați medicului de familie, care, în funcție de situație (vârsta pacientului, simptome), vă va recomanda unuia dintre acești specialiști: neurolog, psihiatru, neuropsiholog sau psiholog clinician, geriatru. Dacă medicul de familie nu vă sugerează o consultație de altă specialitate, este dreptul dumneavoastră să solicitați acest lucru în condițiile în care considerați că vă poate fi de folos.
Identificarea cauzei simptomelor poate să dureze uneori mai mult timp și să necesite examinarea pacientului de către mai mulți specialiști. Evaluarea neuropsihologică este deosebit de importantă, fiind necesară în diferențierea modificărilor cognitive asociate îmbătrânirii normale sau determinate de unele tipuri de demență. - În ce constă evaluarea persoanei cu tulburări de memorie
– Istoricul medical al pacientului și al familiei acestuia
– Examinarea stării mintale a pacientului
– Examenul fizic
– Testele de laborator
– Examinarea psihiatrică și psihologică
- Lucruri pe care este necesar să le aveți la dumneavoastră în momentul prezentării:
– documente medicale ale pacientului (bilete de ieșire din spital, rezultatele analizelor efectuate recent, inclusiv radiografii sau tomografii, carnetul de sănătate, scrisori medicale de recomandare)
– lista medicamentelor pe care le ia în prezent pacientul (atât cele prescrise de medic, cât și cele administrate din proprie inițiativă)
ochelarii de vedere (dacă este cazul) sunt necesari pentru efectuarea testelor care implică cititul sau scrisul. - Rolul familiei
În unele cazuri, persoana cu tulburări de memorie se va prezenta singură la medic. Alteori, va fi necesar ca membrii de familie sau persoanele apropiate să se implice în mod deosebit în pregătirea detaliilor legate de consultație. Ce puteți face: stabiliți o programare la medic pentru persoana respectivă; cereți-i acordul să o însoțiți la examinarea medicală, ajutați-o să ajungă la policlinică/cabinetul medical, ajutați-o să facă pregătirile pentru prima consultație întrucat situația în care respectiva persoană se află poate fi pentru ea o importantă cauză de distres, oferiți-i sprijin afectiv, aveți răbdare, este posibil ca stabilirea unui diagnostic să dureze mai mult timp. - Daca diagnosticul este boala Alzheimer, acestea sunt cateva dintre întrebările pe care le puteți adresa medicului:
Ce înseamnă acest diagnostic?
La ce ne putem aștepta în timp?
Ce îngrijiri vor fi necesare, atât în prezent cât și în viitor?
Ce tratamente există pentru această boala? Care sunt riscurile și beneficiile?

Evaluare psihologică copii
Evaluarea psihologică a copiilor identifică dificultăți emoționale, cognitive și comportamentale prin teste, observație și interviuri, oferind intervenții personalizate.
Psihodiagnostic clinic
Psihodiagnosticul clinic evaluează starea mentală prin teste și interviuri, oferind diagnoză precisă și direcții pentru tratament psihologic adecvat.
Evaluare neurocognitivă
Evaluarea neurocognitivă analizează funcțiile creierului, precum memoria, atenția și gândirea, folosind teste specifice pentru diagnostic și intervenție.
Evaluare psihologică pentru comisia de incadrare in grad de handicap
Evaluarea psihologică pentru Comisia de Încadrare în grad de handicap si pentru Comisia de Capacitate de Munca stabilește deficitul cognitiv, emoțional și adaptativ, necesar obținerii drepturilor legale.
Evaluarea psihologică implică aplicarea de teste, interviuri și observații pentru a analiza funcționarea emoțională, cognitivă și comportamentală a unei persoane.
Durata variază în funcție de complexitatea cazului, dar în general poate dura între 60 de minute și câteva ore.
Este recomandată în cazuri de dificultăți emoționale, cognitive, comportamentale, diagnosticare a tulburărilor sau pentru obținerea unor beneficii legale și medicale.
Testele psihologice detinute de cabinetul nostru cu licenta sunt:
MMPI – Inventarul de Personalitate Multifazic Minnesota – 2 (MMPI®-2) este testul emblemă a psihologiei clinice și judiciare
MASC – Scala Multidimensională de Anxietate pentru Copii (MASC®) oferă screening multi-dimensional al nivelului de anxietate pe criteriile simptomatologice DSM-IV-TR
CDI – Inventarul de Depresie pentru Copii (CDI®) – instrument consacrat în evaluarea depresiei la copii
EFE – Evaluarea Funcționării Eului (EFA/EFE)- Interviu utilizat în evaluarea personalității adulte clinice și normale
MMSE – Evaluarea Minimală a Stării Cognitive-2 (MMSE-2®). Cel mai utilizat examen clinic standardizat de evaluare a deteriorării cognitive
WISC IV – Scala de Inteligenţă Wechsler pentru Copii – ediţia a patra (Wechsler Intelligence Scale for Children – Fourth Edition) este un instrument clinic, administrat individual, care evaluează abilitatea cognitivă a copiilor cu vârste cuprinse între 6 ani şi 0 luni şi 16 ani şi 11 luni. Scala WISC-IV oferă scoruri compozite care reprezintă funcţionarea intelectuală în domenii cognitive specifce (ex. Indicele de Înţelegere verbală, Indicele Raţionamentului perceptiv, Indicele Memoriei de lucru şi Indicele Vitezei de procesare), dar oferă şi un scor compozit care reprezintă abilitatea intelectuală generală a copilului (ex. Coefcientul de inteligenţă total).
CAS ++ – reprezintă un soft de teste psihologice (peste 50 de teste), fiind un produs computerizat, offline, de evaluare psihologică a adulților, cu posibilitatea utilizării pentru evaluări individualizate, pentru selecție și recrutare de personal sau pentru consiliere în carieră.
BDI II – Inventarul de Depresie Beck – ediţia a doua (Beck Depression Inventory-Second Edition) este un instrument de auto-evaluare alcătuit din 21 de itemi, construit să măsoare severitatea depresiei la adulţi şi adolescenţi cu vârsta peste 13 ani.
PANSS – Evaluarea focalizată a dimensiunilor pozitive și negative ale tulburărilor psihopatologice (schizofrenie, tulburare bipolară, psihoze afective)
SCID I – Interviul Clinic Structurat pentru Tulburările de pe Axa I a DSM-IV este un interviu pentru diagnosticul principalelor tulburări de pe Axa I a DSM-IV (American Psychiatric Association, 1994)
SCID II – Acest chestionar evaluează trăsături de personalitate și tulburări de personalitate.
KID-SCID – Interviul Clinic Structurat pentru DSM-IV, versiunea pentru Copii (KID-SCID) este un interviu semistructurat care ghidează specialistul în stabilirea unui diagnostic valid și de încredere în conformitate cu DSM IV. Instrumentul are module pentru: tulburările de comportament disruptiv, episoadele afective și psihotice, tulburările afective și psihotice, tulburările anxioase, tulburările în legătură cu alcoolul și substanțele și tulburările de adaptare.
DAS – Scala de Adaptare în Cuplu (DAS®). Unul dintre cele mai larg utilizate instrumente pentru evaluarea satisfacției în relația de cuplu
CUBURILE KOHS – Testul Kohs® al Cuburilor este o probă clasică folosita în screeningul aptitudinilor cognitive nonverbale
RAVEN COLOR – Testul Matrici Progresive Color (CPM) este construit pentru a permite o măsurare mai acurată a proceselor intelectuale ale copiilor cu vârsta între 4-11 ani (mai precis a inteligenţei nonverbale), ale persoanelor retardate mintal şi ale vârstnicilor. Fondul color pe care sunt prezentate problemele atrag atenţia şi fac testul mai interesant, reducând nevoia instrucţiunilor verbale.
RAVEN STANDARD – Matricile Progresive Standard (SPM) a fost construit pentru evaluarea inteligenţei persoanelor cu vârsta cuprinsă între 6 şi 80 de ani. Testul a fost adaptat în peste 60 de culturi şi are indiactori psihometrici care atestă valoarea sa în evaluarea inteligenţei.
CSI-4 – Chestionarul de evaluare a simptomelor copilului-4 este un instrument de screening care evaluează cele mai prevalente tulburări psihiatrice manifestate la copii cu vârste între 7 şi 12 ani. Itemii cuprinşi în CSI-4 se bazează pe criteriile de diagnostic prevăzute de Asociaţia Americană de Psihiatrie (1994), în Manualul de diagnostic şi statistică a tulburărilor mentale (DSM).
